4 C
Rzeszów
poniedziałek, 7 kwietnia, 2025

Zabytkowa wieża ciśnień będzie jak nowa

Kiedyś na jej widok radośnie gwizdały parowozy, ale kiedy przestały jeździć już nikt się nią za bardzo nie interesował. Aż do teraz. Stojąca na uboczu i w zapomnieniu zabytkowa wieża ciśnień przy rzeszowskim dworcu PKP przechodzi generalny remont.

Obiekt pochodzi z przełomu XIX i XX wieku i jest wpisany do rejestru zabytków. – Dlatego wszelkie prace wykonywane są pod okiem konserwatora – mówi Kamil Mergel, kierownik projektu.

Odmalowana zostanie elewacja wieży, dach i stolarka. Całość będzie pasowała do reszty odnawianego otoczenia. Może znajdzie się też pomysł – jak wieżę wykorzystać. Na razie jest pustostanem, choć w środku nic się nie zmieniło od czasu, kiedy to właśnie wieża zapewniła stabilne ciśnienie wody w hydrantach, z których tankowano kotły w parowozach.

– Wewnątrz wieży znajduje się jej pierwotne wyposażenie: kotły, zbiorniki, pompy i instalacje wodne oraz stalowa kręta klatka schodowa – informuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji – Polskie Koleje Państwowe S.A.

Sam remont wieży to efekt kompromisu dwóch spółek kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe, realizując przebudowę stacji Rzeszów Główny, wykonały rozbiórkę budynku bagażowni obok dworca, który kolidował z nowo projektowanym wyjściem podziemnym z peronu w stronę miasta. W związku z tym, że budynek bagażowni był własnością PKP S.A., w ramach rekompensaty PLK wykonuje dla niej remont wieży ciśnień.

Wartość inwestycji to łącznie 900 tys. zł: 300 tys. zł na remont wieży ciśnień oraz 600 tys. zł na budowę parkingu przy wieży.

Najnowsze

Najnowsze

Nowe
START
7dni
Szukaj