S19 praktycznie jest już gotowa z Rzeszowa do Lublina. Ale co z odcinkiem na południe od miasta? Formalności przetargowe są już zakończone, a teraz czas na konkrety. W poniedziałek – 4 kwietnia oficjalnie ruszyły roboty na odcinku Rzeszów-Południe – Babica. Powstanie tu najdłuższy tunel na Podkarpaciu i w tej części Polski. Zostanie wydrążony pod górą Hyb przez gigantyczną maszynę.
4 kwietnia prace na budowie rozpoczęli…urzędnicy. Ale tylko symbolicznie. Wbili pierwszą łopatę i wygłosili kilka przemówień. Tak naprawdę dopiero budowlańcy zrobią tu drogę. To będzie bardzo trudne zadanie. I nie chodzi o to, że do wykonania jest odcinek liczący 10 km. W planie jest bowiem tunel, który ma mieć 2255 m długości. Będzie to po warszawskim Ursynowie (2335 m) drugi najdłuższy przejazd podziemny w Polsce. Jego drążeniem zajmie się specjalna maszyna drążąca o nazwie: TBM.
Maszyna kret
TBM to maszyna wielkości domu. Stalowy kret z wolframowymi łopatami będzie nie tylko przebijać się przez skałę, ale również tworzyć kręgi z betonowych prefabrykatów, stanowiących obudowę tunelu. Na dobę ten kolos potrafi wydrążyć 10 metrów korytarza. Na Podkarpaciu operacja przebicia się przez górę Heb rozpocznie się na początku przyszłego roku. Ale wcześniej będzie trzeba ustawić TBM. Maszyna zostanie sprowadzona w częściach i zmontowana na miejscu.

– Jesteśmy świadkami historycznego wydarzenia. Rozpoczynamy budowę trasy Via Carpatia na południe od Rzeszowa, inwestycji w którą jeszcze nie tak dawno nikt nie wierzył. Budowa tej trasy jest niewątpliwie wielkim wyzwaniem inżynieryjnym – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
S19 na południe od Rzeszowa przyspieszy podróż na Słowację, ale też w Bieszczady. Droga będzie miała po 2 pasy w każdym kierunku. Wydamy na ten odcinek 2 miliardy 230 milionów złotych. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.
S19 to część Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 75,7 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Rzeszów Południe),
- 50,5 km – w realizacji (w budowie: Zdziary – Rudnik nad Sanem i Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),
- 42,3 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza – Domaradz i Dukla – Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik – Lutcza i Domaradz – Iskrzynia).
💡 Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł! Podziel się swoją reakcją: