Od soboty – 15 maja można szybko ominąć Nisko i Stalową Wolę obwodnicą. Nowa trasa liczy ponad 15 km. Kierowcy czekali na nią od wielu lat.
Nowa droga kosztowała prawie 300 mln zł. Decyzja o budowie zapadła w 2015 r. Same prace trwały dwa lata.
Nowo wybudowana droga poprowadzona została po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek zlokalizowany jest w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka. Krzyżuje się z istniejącą Drogą Krajową nr 19. Koniec trasy zlokalizowany jest na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach budowanej równolegle drogi ekspresowej S19.
Trasa ma po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Są cztery skrzyżowania – ronda łączące obwodnicę ze Stalową Wolą, strefą przemysłową, Niskiem oraz z DK19:
- rondo w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Podskarpowej z ul. Chopina i projektowaną drogą wojewódzką nr 855,
- rondo w Stalowej Woli na skrzyżowaniu z łącznikiem do istniejącej DK77 (ulicy Energetyków),
- rondo w Nisku na skrzyżowaniu z ul. Podsanie i ul. Modrzewiową,
- rondo w Nisku na skrzyżowaniu z DK19.
Inwestycja obejmowała także m. in. budowę dróg obsługujących przyległy teren, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją oraz budowę obiektów inżynierskich: most z funkcją dolnego przejścia dla zwierząt, dwie estakady, wiadukt nad koleją, trzy wiadukty drogowe, sześć przejazdów gospodarczych, przejazd gospodarczy z funkcją przejścia dla zwierząt, przejście dla pieszych pod korpusem drogi oraz trzy dolne przejścia dla zwierząt.
Obwodnica Stalowej Woli i Niska jest jedną z dziesięciu obwodnic realizowanych na terenie Podkarpacia. W budowie jest obwodnica Łańcuta, na której prace zakończą się we wrześniu tego roku. W przygotowaniu jest także 8 obwodnic, które ujęte zostały w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. A chodzi o drogi, którymi ominiemy Nową Dębę, Jasło, Pilzno, Brzostek i Kołaczyce. Trwa również przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla II etapu obwodnicy Sanoka. Natomiast obwodnice Kolbuszowej, Przemyśla i Miejsca Piastowego są już na etapie projektowania.
W Stalowej Woli wszyscy się cieszą. Z okazji otwarcia drogi w mieście zorganizowano wielki piknik.
– Nowa droga zwiększy poziom bezpieczeństwa na ulicach i wyprowadziła ruch tranzytowy poza granice miast. Nowa obwodnica ponadto będzie łączyć się z budowanym szlakiem Via Carpatia. Tak mamy powód do świętowania, bo na tę drogę mieszkańcy czekali 40 lat! – mówi prezydent miasta Lucjusz Nadbereżny.
Kalendarium budowy obwodnicy Niska i Stalowej Woli
- 30 września 2015 r. – wszczęcie postępowania przetargowego
- 30 sierpnia 2017 r. – podpisanie umowy z konsorcjum firm Mostostal Warszawa i ACCIONA CONSTRUCCION
- 19 kwietnia 2019 r. – wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
- 13 maja 2019 r. – początek prac budowlanych
- 15 maja 2021 r. – oddanie obwodnicy do ruchu.