Przeworska kolejka wąskotorowa „Pogórzanin” to jedna z większych atrakcji turystycznych Podkarpacia. Poczciwa ciuchcia właśnie rozpoczęła kolejny sezon i znów wyruszyła na trasę! Choć w swojej długiej historii przechodziła różne koleje losu i niektórzy obawiali się, że na zawsze skończy na bocznicy, wydaje się, że znów czekają ją lata świetności.
- Pogórzanin na trasie – rozpoczęcie sezonu
- Nadzieje na nowe inwestycje
- Rozkład jazdy
- Fascynująca historia wąskotorówki
Pogórzanin – już na trasie
Pociąg Pogórzanin 12 czerwca rozpoczął letni sezon, który potrwa do końca wakacji. 6-wagonowe składy jeżdżą w weekendy. W sobotę i niedzielę wykonują po dwa kursy w jedną stronę. Turyści pokonują trasę Przeworsk-Łopuszka Mała-Przeworsk. W jednym kierunku to 18 km. Czas podróży wynosi dokładnie 46 minut.
Przejażdżka jest niesamowitą frajdą. Z otwartych okien czuć wszystkie zapachy przyrody. Można przenieść się w czasie i przekonać się, jak się jeździło sto lat temu. Można poznać ciekawą historię kolejki i samemu się do niej dołożyć. A to ważne! Jeśli ciuchcia nadal będzie miała kogo wozić, szybciej wróci do czasów świetności.
Zobacz też:
Kolejka Pogórzanin: jest nadzieja na remont zniszczonych torów
Na szczęście kolejka znalazła dobrych gospodarzy, którym zależy na jej rozwoju. Weszła pod zarząd starostwa. Już wiele zrobiono, aby postawić ją na nogi przez pozyskanie środków unijnych na rewitalizację zabytku.
Niedawno odnowiono lokomotywownię. A planowane są następne inwestycje. Główna z nich to remont torów zniszczonych przez ubiegłoroczną powódź w Hadlach Szklarskich. Jest szansa, że uda się naprawić uszkodzenia, choć wielu już myślało, że będzie to niemożliwe.
Niedawno do kolei trafiło od PKP Polskich Linii Kolejowych 300 m szyn i 5 tys. wkrętów. Elementy posłużą do remontu torów wąskotorówki. Jest szansa, że ciuchcia wróci na szlak do Dynowa.
Na razie jednak trzeba cieszyć się skróconą trasą kolejki.
Kursy Przeworsk – Łopuszka Mała:
Stacja | Km | Odjazd | Przyjazd | Cena biletu |
---|---|---|---|---|
Przeworsk | 0 | 10:00, 14:00 | – | – |
Urzejowice | 9 | 10:23, 14:23 | 10:22, 14:22 | 12 zł/9 zł |
Kańczuga | 15 | 10:40, 14:40 | 10:40, 14:40 | 15 zł/11 zł |
Łopuszka Mała | 18 | – | 10:46, 14:46 | 15 zł/11 zł |
Cennik biletów dotyczy biletów normalnych i ulgowych. Dzieci do lat 3 podróżują za darmo. Pociągi w Przeworsku zaczynają i kończą bieg na terenie lokomotywowni, a Łopuszcze Małej obok zalewu. Bilety najlepiej rezerwować ONLINE na stronie kolejki – TUTAJ. Można też kupić je u konduktora, ale pod warunkiem, że są miejsca. Limit na pociąg to 150 miejsc.
Kursy Łopuszka Mała – Przeworsk:
Stacja | Km | Odjazd | Przyjazd | Cena biletu |
---|---|---|---|---|
Łopuszka Mała | 0 | 12:15, 16:15 | – | – |
Kańczuga | 9 | 12:23, 16:23 | 12:21, 16:21 | 12 zł/9 zł |
Urzejowice | 15 | 12:41, 16:41 | 12:39, 16:39 | 12 zł/9 zł |
Przeworsk | 18 | – | 13:03, 17:03 | 15 zł/11 zł |
Historia kolejki: – tunel, wojny, katastrofa przez huragan i rekordowy rok
- 1901 r. – stworzenie projektu.
- 15 lutego 1902 – uzyskanie koncesji na budowę. Przetarg na wykonanie wygrała firma „Gwalbert Ziembicki i Feliks Ilnicki” z Lwowa.
- 1902 -1904 – w Szklarach wykonano rekordowy tunel. To był warunek władz austriackich, które niechętnie patrzyły na projekt. Obawiano się, że w razie wojny z Rosją kolejkę wykorzysta wroga armia. W końcu uznano, że tunel będzie można zawsze wysadzić w powietrze i zablokować trasę. Wydrążony przez górę korytarz ma 600 m długości. Prace minerskie wykonała specjalna grupa robotników z Włoch.
- 8 września 1904 r. – otwarcie kolejki. Jej właścicielem stał się inicjator przedsięwzięcia – książę Andrzej Lubomirski, stojący na czele towarzystwa akcyjnego „Kolej Lokalna Przeworsk – Dynów”. Kolejka miała głównie transportować buraki do przeworskiej cukrowni, ale postanowiono ją wykorzystać także do przewozów pasażerskich.
- I wojna światowa – kolejka posłużyła wojskom rosyjskim do oblegania twierdzy Przemyśl. Podczas kontrofensywy infrastruktura uległa zniszczeniu, ale została szybko odbudowana.
- 1925 r. kolejka wróciła spod krótkiego zarządu PKP do Towarzystwa Akcyjnego. Ponownie woziła buraki do cukrowni, prowadziła też kursy pasażerskie.
- II wojna światowa – kursowały dwie pary pociągów osobowych. Kolejka nie uległa zbombardowaniu, ale z powodu deficytu materiałów, pogorszył się stan techniczny taboru.
- Wrzesień 1944 r. – wąskotorówka stała się własnością PKP. Wyeksploatowany tabor naprawiono.
- 1951 – zmieniono rozstaw szyn na 750 mm. Wcześniej był 760 mm wg. tzw. bośniackiego wzoru, stosowanego w Austro-Węgrzech.
- 1952 r. – rekordowy rok. Kolejka przewiozła 551 tys. pasażerów i 115 tys. ton towarów.
- Lata 60. XX – sukcesywny spadek przewozów. Pasażerów przejmuje komunikacja autobusowa.
- 20 maja 1960 r. – wielka katastrofa. Pomiędzy stacjami Urzejowice i Krzeczowice huraganowy wiatr zrzucił z nasypu pociąg. Zginęła jedna osoba.
- Lata 70. XX – parowozy zastępują pierwsze lokomotywy spalinowe.
- Maj 1988 r. – ograniczenie kursów do odcinka Przeworsk – Jawornik Polski.
- 30 września 1991 r. – wpisanie całej linii Przeworskiej Kolei Dojazdowej do rejestru zabytków.
- 1993 r. rozpoczęcie przewozów turystycznych. „Pogórzanin” kursuje do dziś.
Zobacz też:
Wieża i dinozaury. Atrakcje “Rozdzielni wiatrów” w Głobikowej