30.6 C
Rzeszów
poniedziałek, 22 lipca, 2024

PZL Mielec wyprodukuje kadłuby do F-16

REKLAMA

W Mielcu powstają śmigłowce Black Hawk, a teraz z taśmy będą schodzić podzespoły do najnowszej generacji myśliwców F-16. Dla polskiego zakładu oznacza to stabilność zatrudnienia, a nawet dodatkowy nabór pracowników. Firma utrzyma 200 miejsc pracy i zechce powiększyć załogę o dodatkowe 60 osób.


PZL Mielec wraca do budowy odrzutowców. Ostatni egzemplarz tego typu maszyn z taśmy produkcyjnej zszedł 20 lat temu. Był to szkolny samolot I-22 Iryda.

Od przyszłego roku PZL Mielec wyprodukuje tylny i centralny kadłub F-16, element kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą dla wszystkich modeli F-16. Wytworzone elementy będą wysyłane do fabryki Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie w USA, gdzie powstają już gotowe samoloty.

Dla polskiego zakładu to bardzo ważna decyzja.

– Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Decyzja o produkcji kadłubów F16 nie jest przypadkowa. Związana jest z zakupem przez Polskę 32 bojowych odrzutowców piątej generacji – prawie niewykrywalnych – F-35. Pierwsza partia tych maszyn ma trafić nad Wisłę już w 2024 r.

Najnowsze samoloty wzmocnią flotę polskiego lotnictwa, która już od 15 lat eksploatuje 48 wielozadaniowych F16. Nasi piloci wylatali nimi już 100 tysięcy godzin.

F-16 to kluczowy element Polskich Sił Powietrznych – mówi Danya Trent, wiceprezes programu F-16. – Ta nowa praca produkcyjna w PZL Mielec umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat.

Lockheed Martin

Lockheed Martin Corporation z siedzibą w Bethesda w stanie Maryland to międzynarodowa firma działająca w obszarze bezpieczeństwa i lotnictwa, zatrudniająca około 114 000 osób na całym świecie. Firma zajmuje się badaniami, projektowaniem, rozwojem, produkcją, integracją i utrzymaniem zaawansowanych systemów technologicznych, produktów i usług.

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu: historia

To największy zakład lotniczy w Polsce. Powstał w 1938 r. Śpieszono się przed wybuchem wojny i hangary postawiono w kilka miesięcy. Z taśmy zdążyły jednak tylko zjechać cztery bombowce „Łoś”. Potem pieczę nad fabryką przejęli Niemcy, którzy wykorzystywali ją głównie do remontów własnych samolotów.

W PRL zakład był oczkiem w głowie komunistycznej władzy. To tu produkowano radzieckie myśliwce MIG-15 i MIG 17.

W III RP kondycja fabryki podupadła. Ogłoszono postępowanie upadłościowe, a w końcu doszło do prywatyzacji. Niewiele brakowało, by zakład skończył jak wiele innych dawnych państwowych fabryk – przejmowanych za bezcen i likwidowanych. Na szczęście w 2007 r. znalazł się potężny inwestor z USA – firma Sikorsky Aircraft, która obecnie jest częścią koncernu Lockheed Martin.

Odnowiono hale, unowocześniono sprzęt, przeszkolono załogę, która rozpoczęła produkcję najbardziej znanego śmigłowca wojskowego świata – black hawk. W Mielcu wytwarzane są kadłuby, belki ogonowe śmigłowca. Prowadzony jest też końcowy montaż maszyn, przeznaczonych na rynek międzynarodowy.

Myśliwiec wielozadaniowy F-16

Produkowany od lat 70. XX wieku. Maszyna przeszła wiele modernizacji. Dotychczas powstało ponad 4 tysiące egzemplarzy. To wciąż najpopularniejszy samolot bojowy na świecie. W swojej flocie posiada go 26 krajów.

Inres24 w Google News

Obserwuj i bądź na bieżąco

Najnowsze

Najnowsze

REKLAMA

Fancyelements

Welcome to the future of building with WordPress. The elegant description could be the support for your call to action or just an attention-catching anchor. Whatever your plan is, our theme makes it simple to combine, rearrange and customize elements as you desire.

Start
Nowe
7dni
Szukaj