Przeworska Kolejka Wąskotorowa „Pogórzanin” to jedna z większych atrakcji turystycznych Podkarpacia. Poczciwa ciuchcia właśnie rozpoczęła sezon 2022! Choć w swojej długiej historii przechodziła różne koleje losu i niektórzy obawiali się, że na zawsze skończy na bocznicy, wydaje się, że znów czekają ją lata świetności. Właśnie oddano wyremontowany dworzec, w którym nie tylko można kupić bilety, ale również zwiedzić mini-muzeum.
Pogórzanin – już na trasie. Kiedy kursuje?
Pociąg Pogórzanin 14 maja 2022 r. oficjalnie rozpoczął letni sezon, który potrwa do końca wakacji. 6-wagonowe składy jeżdżą w weekendy. Ale uwaga w każdy miesiąc nieco inaczej:
- MAJ – w każdą niedzielę miesiąca – kurs o godz. 10:00
- CZERWIEC – w każdą niedzielę miesiąca – dwa kursy o godz 10:00 i 14:30
- LIPIEC, SIERPIEŃ – w każdą sobotę i niedzielę – dwa kursy
Turyści pokonują trasę Przeworsk-Łopuszka Wielka-Przeworsk. W jednym kierunku to prawie 20 km. Czas podróży wynosi dokładnie 50 minut. Większość osób wysiada jednak stacyjkę wcześniej – Łopuszka Mała, gdzie jest zalew, zajazd i plac zabaw z wieloma atrakcjami dla dzieci.
Zobacz też:
Przeworska wąskotorówka: Rozkład jazdy i cena biletów
Kursy Przeworsk – Łopuszka Wielka:
Stacja | Km | Odjazd | Przyjazd | Cena biletu |
---|---|---|---|---|
Przeworsk | 0 | 10:00, 14:30 | – | – |
Urzejowice | 9 | 10:25, 14:55 | 10:24, 14:53 | 25 zł/15 zł/15 zł* |
Kańczuga | 15 | 10:40, 15:10 | 10:39, 15:09 | 25 zł/15 zł/15 zł |
Łopuszka Mała (zalew) | 18 | 10:45, 15:15 | 10:44, 15:14 | 25 zł/15 zł/15 zł |
Łopuszka Wielka | 20 | – | 10:50, 15:20 | 25 zł/15 zł/15 zł |
Kursy Łopuszka Wielka – Przeworsk:
Stacja | Km | Odjazd | Przyjazd | Cena biletu |
---|---|---|---|---|
Łopuszka Wielka | 0 | 11:00, 15:30 | – | – |
Łopuszka Mała (zalew) | 2 | 12:45, 17:15 | 12:44, 17:14 | 25 zł/15 zł/15 zł* |
Kańczuga | 5 | 12:50, 17:20 | 12:49, 16:19 | 25 zł/15 zł/15 zł |
Urzejowice | 11 | 13:05, 17:35 | 13:04, 16:34 | 25 zł/15 zł/15 zł |
Przeworsk | 20 | – | 13:30, 18:00 | 25 zł/15 zł/15 zł |
Bilety najlepiej rezerwować ONLINE na stronie kolejki – TUTAJ. Można też kupić je u konduktora, ale pod warunkiem, że są miejsca. Limit na pociąg to 150 miejsc. Można zabrać ze sobą rower. Koszt to 10 zł.
KONTAKT – więcej informacji i szczegóły dotyczące kursów kolejki są dostępne także pod numerem telefonu – nr – 781 940 950.
Miły dzień z ciuchcią
Przejażdżka jest niesamowitą frajdą. Z otwartych okien czuć wszystkie zapachy przyrody. Można przenieść się w czasie i przekonać się, jak się jeździło sto lat temu. Można poznać ciekawą historię kolejki i samemu się do niej dołożyć. A to ważne! Jeśli ciuchcia nadal będzie miała kogo wozić, szybciej wróci do czasów świetności.
– Cieszę się, że kolejka wciąż żyje. Pamiętam czasy, kiedy kursowała codziennie i woziła nie tylko turystów. Ludzie jeździli nią do pracy, na zakupy. Dzieci do szkoły. Wagony były zapełnione pasażerami i zawsze było w nich wesoło – wspomina Władysław Duży (79 l.), który na kolejce przepracował 30 lat. Teraz łezka w oku mu się kręci, kiedy widzi, że kolejka znów wraca do swoich najlepszych lat. – Oczywiście, życzyłbym sobie, aby znów jeździła każdego dnia – dodaje.
Kolejka Pogórzanin: Nowy dworzec i kolejne inwestycje
Na szczęście kolejka znalazła dobrych gospodarzy, którym zależy na jej rozwoju. Weszła pod zarząd starostwa. Już wiele zrobiono, aby postawić ją na nogi przez pozyskanie środków unijnych na rewitalizację zabytku.
Niedawno odnowiono lokomotywownię. A teraz, wraz z rozpoczęciem nowego sezonu, otwarto odnowiony dworzec – PRZEWORSK WĄSKI. W gmachu mieści się poczekalnia, kasa biletowa. Jest też mini-muzeum, gdzie zgromadzono wiele ciekawych eksponatów związanych z historią kolejki. Nowy jest także peron.
Planowane są następne inwestycje. Główna z nich to remont torów zniszczonych w 2020 r. przez powódź w Hadlach Szklarskich. Jest szansa, że uda się naprawić uszkodzenia, choć wielu już myślało, że będzie to niemożliwe. Starostwo powiatowe ma też ambitne plany wyremontowania zabytkowego parowozu, przygotowuje też remont stacji w Kańczudze. Rocznie też chce remontować co najmniej dwa wagony. Już w tym sezonie na trasę wyjechały dwa odmłodzone wagony – wagon barowy i specjalny towarowy, służący do przewozu rowerów.
Historia kolejki: – tunel, wojny, katastrofa przez huragan i rekordowy rok
- 1901 r. – stworzenie projektu.
- 15 lutego 1902 – uzyskanie koncesji na budowę. Przetarg na wykonanie wygrała firma „Gwalbert Ziembicki i Feliks Ilnicki” z Lwowa.
- 1902 -1904 – w Szklarach wykonano rekordowy tunel. To był warunek władz austriackich, które niechętnie patrzyły na projekt. Obawiano się, że w razie wojny z Rosją kolejkę wykorzysta wroga armia. W końcu uznano, że tunel będzie można zawsze wysadzić w powietrze i zablokować trasę. Wydrążony przez górę korytarz ma 600 m długości. Prace minerskie wykonała specjalna grupa robotników z Włoch.
- 8 września 1904 r. – otwarcie kolejki. Jej właścicielem stał się inicjator przedsięwzięcia – książę Andrzej Lubomirski, stojący na czele towarzystwa akcyjnego „Kolej Lokalna Przeworsk – Dynów”. Kolejka miała głównie transportować buraki do przeworskiej cukrowni, ale postanowiono ją wykorzystać także do przewozów pasażerskich.
- I wojna światowa – kolejka posłużyła wojskom rosyjskim do oblegania twierdzy Przemyśl. Podczas kontrofensywy infrastruktura uległa zniszczeniu, ale została szybko odbudowana.
- 1925 r. kolejka wróciła spod krótkiego zarządu PKP do Towarzystwa Akcyjnego. Ponownie woziła buraki do cukrowni, prowadziła też kursy pasażerskie.
- II wojna światowa – kursowały dwie pary pociągów osobowych. Kolejka nie uległa zbombardowaniu, ale z powodu deficytu materiałów, pogorszył się stan techniczny taboru.
- Wrzesień 1944 r. – wąskotorówka stała się własnością PKP. Wyeksploatowany tabor naprawiono.
- 1951 – zmieniono rozstaw szyn na 750 mm. Wcześniej był 760 mm wg. tzw. bośniackiego wzoru, stosowanego w Austro-Węgrzech.
- 1952 r. – rekordowy rok. Kolejka przewiozła 551 tys. pasażerów i 115 tys. ton towarów.
- Lata 60. XX – sukcesywny spadek przewozów. Pasażerów przejmuje komunikacja autobusowa.
- 20 maja 1960 r. – wielka katastrofa. Pomiędzy stacjami Urzejowice i Krzeczowice huraganowy wiatr zrzucił z nasypu pociąg. Zginęła jedna osoba.
- Lata 70. XX – parowozy zastępują pierwsze lokomotywy spalinowe.
- Maj 1988 r. – ograniczenie kursów do odcinka Przeworsk – Jawornik Polski.
- 30 września 1991 r. – wpisanie całej linii Przeworskiej Kolei Dojazdowej do rejestru zabytków.
- 1993 r. rozpoczęcie przewozów turystycznych. „Pogórzanin” kursuje do dziś.
Zobacz też:
Defilada na 150-lecie Rzeszowskiej Straży Pożarnej
W Bezmiechowej powstanie obserwatorium kosmosu
Łoś zagubił się w parku. Co go tu zwabiło?