Mieszkańcy są zachwyceni. Po 12 latach wróciły pociągi do Mielca. A jeszcze nie tak dawno tory zarastały chwasty. Wszyscy myśleli, że kolej umarła tu na wieki wieków. Ale nagle wszystko się zmieniło i nastąpiła cudowna reaktywacja. Położono nowe szyny, odnowiono stacje i uruchomiono regularne połączenie z Dębicą. Pociągi śmigają tu teraz 120 km/h. Podróż trwa 35 minut.
Mielec już nie jest miastem wykluczonym kolejowo. Linię reaktywowano w dość szybkim tempie, bo od podpisania kluczowej umowy gwarantującej dofinansowanie projektu minęło zaledwie trzy lata.
Kolejarze mając gwarancje pieniędzy, natychmiast zabrali się do pracy. Przebudowano 32 km torów, wyremontowano dworzec w Mielcu, gdzie powstał nowy peron oraz przejście podziemne z windami.
Zobacz też:
Odnawiane zostały też mniejsze stacje i przystanki: Kochanówka, Pustków, Rzochów, Wojsław, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony są wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie.
Dzięki inwestycjom pociągi osobowe mogą jeździć teraz na tej trasie z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h. Czas dojazdu z Mielca do Dębicy to teraz 35 minut!
Polska kolej zmienia swoje oblicze. Nadrabia zaległości z PRL i początków III RP. Ta zauważalna zmiana na PLUS trwa od 2016 r.
– To jest rok symboliczny, bo od tego czasu przestaliśmy zwijać kolej, a rozpoczęliśmy jej rozwijanie. Kilkaset kilometrów linii, które przywróciliśmy, myślę, że w najbliższych latach ta liczba się podwoi. Co do Mielca to był on trzecim co do wielkości miastem w kraju wykluczonym kolejowo. I wraca dzisiaj na kolejową mapę – mówił podczas uruchomienia linii prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Będzie II ETAP MIELEC – PADEW NARODOWA
To nie koniec remontów i inwestycji w tym rejonie Podkarpacia. Późną wiosną 2021 r. ogłoszony został przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na rewitalizację odcinka Padew Narodowa – Mielec, który obejmuje min. kompleksową wymianę torów oraz budowę wiaduktu w Mielcu. Dla podróżnych korzystnie zmienią się warunki na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy.
Ujęte w przetargach prace związane z rewitalizacją odcinka Padew – Mielec mają planowo rozpocząć się w I kwartale 2022 r.
HISTORIA MIELECKIEJ KOLEI
Kolej w Mielcu pojawiła się już w 1887 roku. Linię kolejową wraz z niewielkim budynkiem dworca wybudowało Towarzystwo Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika. Później rozwój kolei nastąpił wraz z rozwojem Centralnego Okręgu Przemysłowego. Koniec lat 90-tych XX wieku to konieczność remontów. Także z racji szkód wyrządzonych przez powódź. Brak funduszy i zły stan techniczny kolejowej infrastruktury spowodowały, że w sierpniu 2009 roku połączenia pasażerskie z Mielca zostały zlikwidowane. Ten stan trwał do 1 września 2021 r.
Fot. Podkarpacki Urząd Marszałkowski