18.3 C
Rzeszów
piątek, 13 września, 2024

Po 12 latach znów kursują pociągi na trasie Dębica – Mielec. Podróż trwa 35 minut

REKLAMA

Mieszkańcy są zachwyceni. Po 12 latach wróciły pociągi do Mielca. A jeszcze nie tak dawno tory zarastały chwasty. Wszyscy myśleli, że kolej umarła tu na wieki wieków. Ale nagle wszystko się zmieniło i nastąpiła cudowna reaktywacja. Położono nowe szyny, odnowiono stacje i uruchomiono regularne połączenie z Dębicą. Pociągi śmigają tu teraz 120 km/h. Podróż trwa 35 minut.

Mielec już nie jest miastem wykluczonym kolejowo. Linię reaktywowano w dość szybkim tempie, bo od podpisania kluczowej umowy gwarantującej dofinansowanie projektu minęło zaledwie trzy lata.

Kolejarze mając gwarancje pieniędzy, natychmiast zabrali się do pracy. Przebudowano 32 km torów, wyremontowano dworzec w Mielcu, gdzie powstał nowy peron oraz przejście podziemne z windami.

Odnawiane zostały też mniejsze stacje i przystanki: Kochanówka, Pustków, Rzochów, Wojsław, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony są wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie.

Dzięki inwestycjom pociągi osobowe mogą jeździć teraz na tej trasie z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h. Czas dojazdu z Mielca do Dębicy to teraz 35 minut!

Polska kolej zmienia swoje oblicze. Nadrabia zaległości z PRL i początków III RP. Ta zauważalna zmiana na PLUS trwa od 2016 r.

– To jest rok symboliczny, bo od tego czasu przestaliśmy zwijać kolej, a rozpoczęliśmy jej rozwijanie. Kilkaset kilometrów linii, które przywróciliśmy, myślę, że w najbliższych latach ta liczba się podwoi. Co do Mielca to był on trzecim co do wielkości miastem w kraju wykluczonym kolejowo. I wraca dzisiaj na kolejową mapę – mówił podczas uruchomienia linii prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. 

Będzie II ETAP MIELEC – PADEW NARODOWA

To nie koniec remontów i inwestycji w tym rejonie Podkarpacia. Późną wiosną 2021 r. ogłoszony został przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na rewitalizację odcinka Padew Narodowa – Mielec, który obejmuje min. kompleksową wymianę torów oraz budowę wiaduktu w Mielcu. Dla podróżnych korzystnie zmienią się warunki na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy.

Ujęte w przetargach prace związane z rewitalizacją odcinka Padew – Mielec mają planowo rozpocząć się w I kwartale 2022 r.

HISTORIA MIELECKIEJ KOLEI

Kolej w Mielcu pojawiła się już w 1887 roku. Linię kolejową wraz z niewielkim budynkiem dworca wybudowało Towarzystwo Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika. Później rozwój kolei nastąpił wraz z rozwojem Centralnego Okręgu Przemysłowego. Koniec lat 90-tych XX wieku to konieczność remontów. Także z racji szkód wyrządzonych przez powódź. Brak funduszy i zły stan techniczny kolejowej infrastruktury spowodowały, że w sierpniu 2009 roku połączenia pasażerskie z Mielca zostały zlikwidowane. Ten stan trwał do 1 września 2021 r.

Fot. Podkarpacki Urząd Marszałkowski

Inres24 w Google News

Obserwuj i bądź na bieżąco

Najnowsze

Najnowsze

REKLAMA

Fancyelements

Welcome to the future of building with WordPress. The elegant description could be the support for your call to action or just an attention-catching anchor. Whatever your plan is, our theme makes it simple to combine, rearrange and customize elements as you desire.

Start
Nowe
7dni
Szukaj