PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły główne prace na 12-kilometrowym odcinku trasy Przemyśl – Malhowice do granicy z Ukrainą. Za ponad 47 mln zł wymieniono tory, wyremontowano perony w Pikulicach, Hermanowicach i Malhowicach. Prace umożliwią reaktywowanie po 28 latach połączeń pasażerskich na linii nr 102 Przemyśl – Malhowice – granica państwa. Dawniej można było tym szlakiem dojechać także w Bieszczady. Czy teraz wróci to połączenie?
– Po ostatecznych odbiorach, przewoźnicy będą mogli planować uruchamianie połączeń pasażerskich – informuje Dorota Szalacha z PKP PLK.
Linia nr 102 prowadzi z Przemyśla na południe do Malhowic, do granicy polsko-ukraińskiej. Długość tego odcinka wynosi 12 km. Przez prawie 30 lat był to zupełnie zapomniany odcinek, przedstawiający kolejową biedę: zarośla, pordzewiałe szyny, spróchniałe podkłady. O remont torowiska upominali się miłośnicy kolei. Nawet w czynie społecznym chwycili za siekiery i wycięli chaszcze odsłaniając torowisko.
Zobacz też:
Ruch pasażerski na linii 102 funkcjonował do 1994 r. Można było tym szlakiem pojechać do Ustrzyk Dolnych w Bieszczadach, odbywając podróż przez kilka stacji na Ukrainie. Zwłaszcza w okresie PRL wyprawa takim pociągiem ekscytowała turystów. Nie trzeba było wtedy paszportów, bo nie było kontroli paszportowej. Skład tylko przejeżdżał przez terytorium ówczesnego ZSRR, nigdzie się nie zatrzymując.
Linia 102 ma bogatą historię, bo została zbudowana w 1872 r. jako część Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej. Łączyła Przemyśl ze Lwowem można było nią dojechać także do Budapesztu.
Teraz linia jest wykorzystywana do wstawiania wagonów i lokomotyw na tory odstawcze na stacji Przemyśl Bakończyce. Dzięki wykonanym pracom stworzona została możliwość wykorzystania trasy w komunikacji do przejścia kolejowego z Ukrainą.
Prace remontowe rozpoczęto w czerwcu tego roku i zakończono 30 września.
– Na odnowionym odcinku PLK wykonały prace, które pozwolą przywrócić przejezdność trasy z maksymalną prędkością 60 km/h. Oprócz wymiany torów i rozjazdów na długości 12 km, wykonano remont peronów na stacji Pikulice oraz na przystankach Hermanowice i Malhowice. Sprawność i bezpieczeństwo na trasie zapewni również remont 9 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach: Przemyśl, Pikulice, Nehrybka, Hermanowice, Malhowice oraz 15 obiektów inżynieryjnych, w tym 4 mostów stalowych i 11 przepustów – wylicza Dorota Szalacha.
Remont, na zlecenie PLK, za ponad 47 mln zł netto wykonało Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Kraków sp. z o. o. Prace są finansowane ze środków spółki. Możliwe, że już niebawem na linii zobaczymy regularne połączenia.