Uwaga kierowco! Jesteś w kamerze! Ten sprzęt filmuje wszystkie pojazdy, ale twoje przewinienia zachowa w tajemnicy. Chodzi tylko o pomiar.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 23 stycznia rozpoczął się Generalny Pomiar Ruchu 2025 (GPR) na drogach krajowych. Jego wyniki poznamy w przyszłym roku. W województwie podkarpackim pomiary dokonywane będą z wykorzystaniem kamer wideo w 130 punktach przez 9 dni pomiarowych. Wyniki pomiarów stanowią podstawę wszelkich działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym w odniesieniu do sieci drogowej. Wykorzystywane są również w pracach związanych z zarządzaniem ruchem, analizach środowiskowych, ekonomicznych oraz przy tworzeniu statystyk.
Metoda i cel
Pomiar na drogach krajowych wykonywany jest metodą wideorejestracji w wybranych dniach pomiarowych. Na potrzeby realizacji pomiaru ruchu, sieć dróg krajowych została podzielona na tzw. odcinki pomiarowe, których granice zlokalizowane są przede wszystkim:
– na skrzyżowaniach z drogami krajowymi i wojewódzkimi,
– na granicach miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców,
– na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi,
– w miejscach, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp.).
W województwie podkarpackim GDDKIA zarządza siecią 896 km dróg krajowych, z czego autostrada A4 to ponad 166 km, a droga ekspresowa prawie 84 km. Tegorocznym pomiarem objętych jest w naszym regionie 130 punktów, w tym 12 odcinków pomiarowych zlokalizowano na A4, a 13 na drodze ekspresowej. Pomiary prowadzone będą zarówno w dzień jak i w nocy. Następnie na podstawie obrazu zarejestrowanego przez kamery określana jest liczba przejeżdżających pojazdów. Należy zaznaczyć, że pomiary realizowane w trakcie GPR dotyczą wyłącznie zliczania pojazdów przejeżdżających przez dany przekrój pomiarowy oraz określania ich sylwetek. Nie dostarczają one informacji o trasach, jakimi poruszają się pojazdy, w związku z tym na potrzeby GPR nie są rejestrowane numery tablic rejestracyjnych.
Pomiary prowadzone są na sieci dróg krajowych i wojewódzkich, z wyjątkiem tych odcinków, za które odpowiadają władze miast na prawach powiatu. Przeprowadzane są cyklicznie (co 5 lat) i dostarczają najważniejszych informacji o ruchu drogowym. Wyniki GPR stanowią podstawę działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym w odniesieniu do sieci drogowej, na poziomie krajowym.
Czego dowiemy się z GPR i co będziemy liczyć
Podstawową informacją, którą drogowcy uzyskują dzięki pomiarowi ruchu pojazdów, będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR). Ta liczba pokaże, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi. To jednak nie wszystko. Będą też mierzone:
– średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),
– średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),
– średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00),
– średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00),
– średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00).
Powyższe wielkości zostaną obliczone w różnych ujęciach, m.in. dla poszczególnych odcinków, klas technicznych dróg, województw, całego kraju.
Kategorie pojazdów, które będą zliczane podczas podstawowego pomiaru ruchu, to:
– samochody osobowe,
– motocykle i motorowery,
– lekkie samochody ciężarowe (dostawcze),
– mikrobusy,
– samochody ciężarowe bez przyczep,
– samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami,
– autobusy,
– ciągniki rolnicze,
– rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego.
Szczegółowe informacje o metodzie pomiarowej oraz datach przeprowadzenia pomiarów dostępne są na stronie https://www.gov.pl/web/gddkia/generalny-pomiar-ruchu-2025 .
Kiedy będą dostępne wyniki pomiaru
Wyniki GPR 2025 udostępniamy publicznie w formie opracowań opisowych, tabel, map i zestawień bazodanowych. Pierwsza, wstępna publikacja pn. „Synteza wyników GPR 2025 na drogach krajowych” planowana jest w II kwartale 2026 roku, podobnie jak opracowanie wyników dla dróg wojewódzkich. Ostateczny dokument, opisujący szczegółowo wyniki pomiaru, pn. „Ruch Drogowy 2025” powinien być dostępny w II połowie 2026 roku.
100 lat pomiarów
Warto zwrócić uwagę na symboliczny wymiar GPR 2025, bowiem wyniki badania zostaną opublikowane w 2026 roku, czyli równo 100 lat od wykonania pierwszego, generalnego pomiaru ruchu drogowego na ówczesnej sieci dróg państwowych o nawierzchni twardej w Polsce. Wtedy badania rozpoczęły się na początku stycznia 1926 roku (2, 3 i 4 stycznia), następnie kontynuowano je co 26 dni, do końca roku. Pomiary wykonywali dróżnicy lub nadzorcy mostów. W specjalnie zaprojektowanych w tym celu książeczkach ręcznie zaznaczali, ile pojazdów i jakiego rodzaju przejeżdżało przez dany punkt.
W pomiarze tym wyróżniano dwie podstawowe kategorie – konne i mechaniczne. Od roku 1926 pomiary wykonywano regularnie, w odstępach 4 lat. Po II wojnie światowej pomiary ruchu drogowego wznowiono w 1954 roku, a od 1965 roku realizowane są cyklicznie co 5 lat, zgodnie z metodyką wypracowaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych.