W Babicy pod Rzeszowem maszyna TBM przewierci gรณrฤ Heb na wylot i wykona jeden z najdลuลผszych tuneli w Polsce.
TBM to skrรณt od angielskiej nazwy Tunnel Boring Machine. Moลผna jฤ tลumaczyฤ jako maszyna drฤ ลผฤ ca. Kolos imponuje swoimi rozmiarami. Ma ponad 100 metrรณw dลugoลci i waลผy prawie 3 miliony kilogramรณw. Najwaลผniejsza jest tarcza z wolframowymi ลopatami, ktรณrej ลrednica to 15,2 metra. Jej wysokoลฤ zrรณwnaลaby siฤ z piฤciokondygnacyjnym blokiem! Kolos bฤdzie przewiercaล siฤ przez gรณrฤ Heb w Babicy, aby wykonaฤ tunel na trasie S19.
TBM: Statkiem, barkฤ i lawetฤ
Ale zanim nastฤ pi wiercenie, „kreta” trzeba jakoล sprowadziฤ na plac budowy, ktรณry zostaล wczeลniej przygotowany na jego przyjฤcie. Na razie maszyna rozลoลผona jest w czฤลciach. Do Polski zostaลy one sprowadzone z Hiszpanii. Najpierw statkiem do Szczecina, a potem elementy spลawiono barkami Odrฤ do Opola.
Zobacz teลผ:
Transport maszyny TBM wjechaล juลผ na #ลlฤ skie. Teraz przez 30 km autostradฤ #A4 z prฤdkoลciฤ do 10 km na godzinฤ przyjedzie do PPO ลปernica skฤ d jutro wieczorem ruszy do nastฤpnego miejsca postoju na MOP #Woลบniki w ciฤ gu #A1. pic.twitter.com/nFyzAbkIDD
โ GDDKiA Katowice (@GDDKiA_Katowice) November 13, 2022
Teraz odbywa siฤ jedna z najtrudniejszych operacji drogowych. Transport giganta stanowi nie lada wyzwanie. Jeszcze nigdy po naszych drogach nie przewoลผono tak ciฤลผkiego i wielkiego ลadunku. Szerokoลฤ najwiฤkszego elementu na lawecie ma aลผ 9 metrรณw i waลผy 500 ton.
Konwรณj ruszyล w trasฤ w nocy z 11 na 12 listopada z portu rzecznego w Opolu. Transport nie jechaล najkrรณtszฤ drogฤ , ale okrฤลผnฤ przez Warszawฤ i Lublin, bo tylko na tych odcinkach tras mosty i wiadukty speลniajฤ odpowiednie parametry noลnoลci i nie trzeba rozbieraฤ bramek do poboru opลat, ktรณre sฤ na A4.
Najwiฤksza TBM w Europie
Konwรณj drogowy zostaล podzielony na trzy czฤลci i dwa juลผ dotarลy na miejsce. Poruszaลy siฤ tylko nocฤ , maksymalnie 10 km/h.
Pierwszy z transportรณw dotarล do Babicy o 2 w nocy 29 listopada. Ostatni ma byฤ na miejscu dopiero pod koniec stycznia przyszลego roku. Wtedy przy pomocy dลบwigรณw TBM zostanie zmontowana i rozpocznie siฤ wiercenie. Maszyna potrafi dziennie wydrฤ ลผyฤ 9 metrรณw tunelu. Nie tylko kruszy i wybiera skaลy, ale od razu teลผ buduje konstrukcjฤ tunelu.
– Jest to o wiele szybszy sposรณb niลผ metoda gรณrnicza. A do tego o wiele bezpieczniejsza – mรณwiฤ przedstawiciele firm Acciona i Mostostalu Warszawa, ktรณre wykonujฤ odcinek S19 pod Rzeszowem.
Wลaลcicielem „kreta” jest wลaลnie hiszpaลska Acciona. Firma wczeลniej, w 2007 r. wykonywaลa nim autostradฤ w Hiszpanii. To tylko jedna z jej takich maszyn, bo mniejszymi modelami drฤ ลผyลa ostatnio tunele w Ekwadorze, Australii, czy w Norwegii. Pod tym wzglฤdem Acciona ma ogromne doลwiadczenie.
Skonstruowana w Niemczech TBM o ลrednicy 15,2 m to najwiฤkszy w Europie „kret”. Tak wielka maszyna jest w Polsce wykorzystywana po raz pierwszy.
TBM: Operacja jakiej jeszcze nie byลo
TBM w Babicy bฤdzie wierciลa korytarz przez okoลo 21 miesiฤcy. Powstanie tunel liczฤ cy okoลo 2200 metrรณw i pod wzglฤdem dลugoลci bฤdzie jednym z najdลuลผszych w Polsce.
TBM: Konkurs na imiฤ
Wszฤdzie, gdzie uลผywany jest „kret”, nadawane jest mu imiฤ. Generalna Dyrekcja Drรณg Krajowych i Autostrad ogลosiลa konkurs. Wygraลa KARPATKA.
Zobacz teลผ:
Ruszyลa budowa nowego mostu na Sanie. Stanie obok historycznej konstrukcji
Rusลan w Jasionce. Gigant przyleciaล w rocznicฤ historycznego lฤ dowania
To 14 McDonaldโs na Podkarpaciu i pierwszy przy A4