10.5 C
Rzeszów
poniedziałek, 27 maja, 2024

Gigantyczny „kret” zrobi tunel w górze Heb w Babicy

REKLAMA

W Babicy pod Rzeszowem maszyna TBM przewierci górę Heb na wylot i wykona jeden z najdłuższych tuneli w Polsce.

TBM to skrót od angielskiej nazwy Tunnel Boring Machine. Można ją tłumaczyć jako maszyna drążąca. Kolos imponuje swoimi rozmiarami. Ma ponad 100 metrów długości i waży prawie 3 miliony kilogramów. Najważniejsza jest tarcza z wolframowymi łopatami, której średnica to 15,2 metra. Jej wysokość zrównałaby się z pięciokondygnacyjnym blokiem! Kolos będzie przewiercał się przez górę Heb w Babicy, aby wykonać tunel na trasie S19.

TBM: Statkiem, barką i lawetą

Ale zanim nastąpi wiercenie, „kreta” trzeba jakoś sprowadzić na plac budowy, który został wcześniej przygotowany na jego przyjęcie. Na razie maszyna rozłożona jest w częściach. Do Polski zostały one sprowadzone z Hiszpanii. Najpierw statkiem do Szczecina, a potem elementy spławiono barkami Odrą do Opola.

Teraz odbywa się jedna z najtrudniejszych operacji drogowych. Transport giganta stanowi nie lada wyzwanie. Jeszcze nigdy po naszych drogach nie przewożono tak ciężkiego i wielkiego ładunku. Szerokość największego elementu na lawecie ma aż 9 metrów i waży 500 ton.

Konwój ruszył w trasę w nocy z 11 na 12 listopada z portu rzecznego w Opolu. Transport nie jechał najkrótszą drogą, ale okrężną przez Warszawę i Lublin, bo tylko na tych odcinkach tras mosty i wiadukty spełniają odpowiednie parametry nośności i nie trzeba rozbierać bramek do poboru opłat, które są na A4.

Największa TBM w Europie

Konwój drogowy został podzielony na trzy części i dwa już dotarły na miejsce. Poruszały się tylko nocą, maksymalnie 10 km/h.

Pierwszy z transportów dotarł do Babicy o 2 w nocy 29 listopada. Ostatni ma być na miejscu dopiero pod koniec stycznia przyszłego roku. Wtedy przy pomocy dźwigów TBM zostanie zmontowana i rozpocznie się wiercenie. Maszyna potrafi dziennie wydrążyć 9 metrów tunelu. Nie tylko kruszy i wybiera skały, ale od razu też buduje konstrukcję tunelu.

– Jest to o wiele szybszy sposób niż metoda górnicza. A do tego o wiele bezpieczniejsza – mówią przedstawiciele firm Acciona i Mostostalu Warszawa, które wykonują odcinek S19 pod Rzeszowem.

Właścicielem „kreta” jest właśnie hiszpańska Acciona. Firma wcześniej, w 2007 r. wykonywała nim autostradę w Hiszpanii. To tylko jedna z jej takich maszyn, bo mniejszymi modelami drążyła ostatnio tunele w Ekwadorze, Australii, czy w Norwegii. Pod tym względem Acciona ma ogromne doświadczenie.

Skonstruowana w Niemczech TBM o średnicy 15,2 m to największy w Europie „kret”. Tak wielka maszyna jest w Polsce wykorzystywana po raz pierwszy.

TBM: Operacja jakiej jeszcze nie było

TBM w Babicy będzie wierciła korytarz przez około 21 miesięcy. Powstanie tunel liczący około 2200 metrów i pod względem długości będzie jednym z najdłuższych w Polsce.

TBM: Konkurs na imię

Wszędzie, gdzie używany jest „kret”, nadawane jest mu imię. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła konkurs. Wygrała KARPATKA.

Zobacz też:

Ruszyła budowa nowego mostu na Sanie. Stanie obok historycznej konstrukcji

Rusłan w Jasionce. Gigant przyleciał w rocznicę historycznego lądowania

To 14 McDonald’s na Podkarpaciu i pierwszy przy A4

Inres24 w Google News

Obserwuj i bądź na bieżąco

Najnowsze

Najnowsze

REKLAMA

Fancyelements

Welcome to the future of building with WordPress. The elegant description could be the support for your call to action or just an attention-catching anchor. Whatever your plan is, our theme makes it simple to combine, rearrange and customize elements as you desire.

Start
Nowe
7dni
Szukaj